Tänä talvena teimme oppilaiden kanssa kaksi kuvausretkeä. Ensimmäinen suuntautui tammikuun alussa Pukkipalon aarnialueelle, josta paluumatkalla poikkesimme lyhyesti Nautelankoskella. Tammikuun lopussa kävimme Teijon retkeilyalueella. Aamupäivän retkeilimme Matildajärven pohjoispuolella ja iltapäivän Punasuolla. Retkellä tein erilaisia teknisiä kokeiluita liittyen eri valotusten ja panoraamakuvien yhdistelyyn.  Tässä julkaisen retken parasta kuvasatoa selityksineen.

Meidän porukka

Siinä kuvassa puolet porukasta pukkipalossa. Kuvassa viehättää minua se, että siinä on tavallaan monta kuvaa yhdessä. Huonoa kuvassa on se, että Martinan silmät on kiinni. Olisi kannattanut kuvata jokaista panoraaman osasta muutama kuva, jolloin olisi voinut yhdistellä lopullisen kuvan parhaista palasista. Idis tässä oli vähän samantapainen kuin Jouninkin kuvassa.

Pukkipalon metsää

Pukkipalossa kokeilin myös muutamia pystysuuntaisia panoraamoja. Tässä niistä ehkä paras. Useimmissa pystypanoraamoissa ongelmaksi muodostui reunalla olevien puiden kaartuminen häiritsevästi. Tässä kuvassa kaartuminen on mielestäni pysynyt melko hyvin hallussa ja kuvan reunassa oleva puu on luonnostaan sen verta vänkyrä, että se ei ole häiritsevästi vääntynyt. Etualan kallio näyttää ehkä suuremmalta kuin se olikaan. Kuvaa parantaisi, jos taivaassa olisi enemmän sävyjä.

Oja Pukkipalossa

Kuvassa on oja tien varresta ennen Pukkipaloa. Kuva on pysty panoraama, joka on yhdistetty seitsemästä vaakakuvasta. alkuperäinen kuva sallisi tulostuksen varsin terävänä noin puolentoistametrin korkuisena kuvana.

Ajatuksena oli kuva voisi toimia kuvasarjassa, joka kritisoisi nykyistä metsän hoitoa. Siihen se kyllä oikeasti on liian romantisoiva ja kaunis. Kuvassa ihmisen kaivama oja ei näyttäisi maisemaa rumentavan, melkein päin vastoin. Sen sijaan kokonaisuuteen, jota varmaan alan piakkoin kuvata, jossa on tarkoitukseni kuvata nykymaisemaa sellaisena kuin se on liikaa romantisoimatta liikaa sormella osoittamatta se saattaisi toimia. Sarjassa tärkeintä olisi se, että siinä pyrkisin kuvamaan eteläsuomalaista maisemaa sellaisena kuin se on hakematta niitä viimeisiä erämaita ja hakematta niitä karmeimpia raiskioita sormella osoittaen vaan kaikkea siltä väliltä. Eli kuvittaisin nykyistä maisemaa.

Kalastaja Nautelankoskella

Panoraama muodostuu kuudesta itsenäisestä kuvasta, jotka kuvasin samalta jalustansijalta. Kuvat yhdistin Photoshopin photomerge-toiminnolla.

Halusin kuvata laajan maisemanäkymän, jota kalastaja elävöittää. Panoraamakuvan muoto saa aikaan sen mitä tavoittelin, että kalastajan rooli kuvassa ei ole liian hallitseva vaan vain osa kuvaa. Panoraamakuvasta voi rajata mielessään monta itsenäistä kuvaa vain katsomalla eri kohtiin kuvaa. Esimerkiksi kuvan voisi keskeltä jakaa kahdeksi itsenäiseksi kuvaksi.

Kuvaa voisi käyttää hyvin Nautelan kosken perhokalastuksen puolesta olevassa jutussa. Sen sijaan jutussa, jonka päämäärä olisi kalastuksen rajoittaminen koskella kuva tuskin toimisi. Siihen se on liian romantisoiva.

Puupino

Jatkoa nykymaisemasarjaani. Tavoitteeni oli saada puupino näyttämään suurelta. Kuvatessa pelkäsin etten saisi koko puupinoa ylhäältä ja alhaalta mahtumaan kuvaan, mutta kyllä se siihen kuitenkin mahtui. Kuvatessa kuvasin toisen sarjan kuvia pidemmällä valotuksella, mutta en tarvinnut niitä kuitenkaan varmistamaan sävyjä puupinon varjopuolelle.

Kuva on tunnelmaltaan mielestäni melko neutraali, toteava. Tuskin mitään suurta taidetta, mutta mielestäni ihan käyttökelpoinen kuva tilanteesta.

Rannan puu

Kuvasin tätä kuvaa varten viisi vaakakuvaa, jotka yhdistin yhdeksi panoraamaksi. Näiden lisäksi kuvasin jokaisen osan kahdella valotuksella toinen taivaan mukaan toinen maan mukaan. Taivaanrannan alapuolisessa kuvassa ole käyttänyt maan mukaan kuvattuja palasia ja taivaassa taas taivaan mukaan valotettuja palasia. Rajalla olevat palaset olen koonnut kummastakin. Osa palasista jäi siis käyttämättä.

Kuvasin tämän kuvan lähinnä kokeillakseni tätä panoraamojen tekoa pystykuvissa. Kuva on mielestäni suhteellisen ok, mutta jotenkin tuntuu, että näkemystä näissä tulee vielä kehittää. Vasemman reunan puut ovat turhan voimakkaasti käyristyneet ja pääkohteenakin olleen puun olisi täytynyt olla kuvan keskellä ollakseen vääristymätön. Muissa kohteissa ei häiritseviä vääristymiä ole havaittavissa. Kuvasta ei mielestäni oikein välity sekään, että kuva alkaa lähes jalkojeni alla olleesta maasta ja päättyy yläreunassaan lähes ylöspäin olevalla kohteella. Ehkä sitten, jos kuvasta tekisi puolitoista metriä korkean, niin että sitä olisi pakko katsoa tosi läheltä.

Kuvan sävyt ovat kauniit ja digipokkarin sävyala riitti kuvan sävyjen toistamiseen erinomaisesti, kun sen teki kahdessa palassa.  Kuvassa on tavoittelemani pilvisen talvipäivän sävyt ja vain hieman lumen peittämä jää luo kuvaan nättejä kuvioita.

Matildajärvi jäätyy

Lumen kertyminen jäätyvän järven pintaan sai aikaan sen, että jään muodot ovat helposti nähtävissä.  Kuudesta kuvasta koottu panoraama. Taivas oli pilvinen ja melko sävytön, joten halunnut sitä kuvaan enempää. Annoin kuvan molemmilla puolilla olevien kallioiden kehystää kuvaa. Kuvan yleisilme on melko tummanpuhuva, josta lumi ja oikeanpuoleisen kallion sävyt nousevat esiin.

Tintti kuvaa

Tintti kuvaa ja toimii maiseman sijaiskatselijana (tai kuvaajana). Ajatus oli ottaa kuva, jossa näkyy kuvaaja ja maisema, jota hän kuvaa. Hauskaksi kuvan mielestäni tekee se, että panoraama on jo niin laaja, että kuvan eri reunoissa valon väri on erilainen. Panoraama on koottu neljästä eri kuvasta. Pyrin vedostamaan kuvan melko vaaleaksi, jotta siinä olisi ollut pakkaspäivän kuulautta.

Sommittelussa olisi kuvan kannalta ollut parempi, että olisin ottanut kuvan vähän matalammalta jalustan sijalta, jolloin Tintin pää ei olisi osunut juuri taivaanrannan kohdalle vaan taivasta vasten. Samoin taivaassa kuvan vasemmassa reunassa oleva valoläikkä oli niin vaalea, ettei siihen saanut sävyjä, mutta kuva olisi ollut parempi, jos kuva olisi ollut siitä kohdasta hieman tummempi.

Jään kuvioita

Toinen panoraama jäätyvän järven kuvioista. Tässä kuvassa minua miellytti se, että johtuen melko laajasta kuvakulmasta ja siitä, että aurinko tuli hieman esiin, kuvan laidat ovat hieman eri sävyisiä. Kuvan oikea reuna on sinisen taivaan sävyttämä ja vasen reuna on matalalta paistavan auringon sävyttämä. Kuva kaipaisi mielestäni kuitenkin oikeaan reunaan lisää jotain mielenkiintoista. Nyt vasen reuna on mielestäni kaunis, mutta oikea reuna vähän mitätön kulissi sille.

Kuva on koottu yhteensä kymmenestä kuvasta. Sivusuunnassa palasia on viisi, joita kutakin on valotettu kaksi kappaletta. Toinen etualan ja toinen taustan mukaan. Valotuksien ero oli 2 aukkoa. Palasten yhdistely on hieman huolimattomasti tehty, mutta hieman suuremmalla työllä kuvat olisivat melko täydellisesti yhdistettävissä.

Kuvaajia Punasuolla

Tämä Punasuolta otettu panoraama koostuu neljästä kuvasta. Panoraama on otettu myötävaloon, joten minun oma varjoni hallitsee kuvan keskustaa. Muut kuvaajat ovat hajallaan pitkin kuvaa. Kuva oli keskeltä vaaleampi kuin reunoistaan, minkä korjasin tähän lopulliseen kuvaan.  Suora auringonpaiste sai kuvan värit hohtamaan.

Puu suolla

Halusin kokeilla toisenkin kuvan verran kuvien liittämistä pystysuuntaan yhteen. Jotenkin tuntuu, että siinä saattaisi olla mielenkiintoisia mahdollisuuksia, mutta en vielä ole niitä keksinyt. En tiedä minkälaisia elementtejä kuvassa pitäisi olla, jotta se olisi kiinnostava, mutta minusta tuntuu, että jatkan vielä tämänkin etsimistä.

Tämän panoraaman koostamisen olen aloittanut kuvaamalla suon pinnan suoraan allani. Tästä olen kuvannut kuvia puun latvukseen saakka. Maanpintaa kuvaavat kuvat olen kuvannut eri valotuksella kuin taivasta vasten olevat kuvat. Taivaanrannan sisältävän kuvan olen kuvannut kahdesti: yhden kummallakin valotuksella. Nämä olen ensiksi yhdistänyt yhdeksi kuvaksi, jonka jälkeen olen yhdistänyt kaikki kuvat yhdeksi panoraamaksi.