Jälleen pari viikonloppua kannen muotoilua ja viimeistelyjä

Köysikiinnikkeiden liima oli kovettunut, joten ensimmäisenä työnä oli hioa ne tasaiseksi. Tein hionnan viilalla käsin, koska pelkäsin hiomakoneen ottavan liikaa myös oikean kohdan vierestä. Vasta aivan lopuksi viimeistelin pidikkeet hiomakoneella. Koska kiinnikkeitä oli kaiken kaikkiaan 21, kului hionnassa tovi.

Samalla hioin tasaiseksi myös paikatut kohdat. Tämänkin työn aloitin viilalla ja vasta viimeistelin sen hiomakoneella. Hionnan jälkeen paikatut kohdat sulautuivat siististi kannen muotoihin ja vahvistukseksi reiän kohdalle laitettu lasikuitumaton pala oli hiottu kuopan ympäriltä suurimmaksi osaksi pois.

Muutin alkuperäisen suunnitelman mukaisia helojen paikkoja kauemmaksi istuma-aukon reunasta. Mittasin helojen uudet paikat ja merkkasin kanteen tussilla. Nähdäkseni helojen koon ja ruuvien paikat liimasin kanteen niiden mallin. Mallien keskelle olin leikannut kolon helpottamaan niiden kohdistamista kannen merkkeihin. Ruuvien reikien kohtaan porasin oikean kokoisen reiän kannen läpi.

Kannen alapinnan suunnasta suurensin reikiä isommalla poralla. Kannen alapinnan lasikuidun porasin konevoimalla, mutta airix-levyn kohdalla varmistin varovasti käsin poraa pyörittämällä sen, etteivät nämä reiät menneet läpi, vaan kannen yläpinta jäi ehjäksi. Tähän reikään liimasin palasen hiilikuituputkea, jonka olin liimanotannan varmistamiseksi kevyesti hionut. Hiilikuituputkien tarkoituksena on vahvistaa ruuvien reikiä ja estää kerrosrakenteen särkyminen ruuveja kiristäessä.

Kansiluukkujen paikat hioin tasaiseksi. Tosin niiden keskiosalla ei ollut niin väliä, koska se kuitenkin leikattaisiin pois. Samoin pyöristin luukkujen reunoja ja hioin edellisellä kerralla tehdyt kittaukset tasaisiksi ja siisteiksi. Tämän jälkeen kuten muidenkin helojen kohdalla porasin ruuvinreiät kannen läpi kansiluukun kiinnitystä varten. Ruuvinreiät porasin piirtämäni kannen mallin perusteella, jonka tarrasin sprey-liimalla kanteen porauksen ajaksi.

Kansiluukkujen reunoihin liimasin lasikuitukankaan. Helpoiten se tapahtui liimaamalla tarpeeksi suuri palanen kangasta reunoistaan kiinni. Epoksin tultua tahmeaksi kangas alkoi paremmin muotoutua kansiluukun melko jyrkkiin muotoihin.

Läpiporattujen reikien mukaan kohdistin kansiluukkujen sahausmerkit kannen alapinnalle. Kuten helojenkiinnityksenkin kohdalla, porasin reikiä vastaan isommalla poralla. Tein myös aloitusreiän pistosahaa varten.

Pistosahalla leikasin reiän kansiluukkua varten. Paikka paikoin kannen sisäpinta oli hieman ahdas pistosahalle, joten sahausviivan seuraaminen ei ollut ihan tarkkaa.

Viimeistelin aukon reunat oikeaan muotoonsa käsiviilalla, jonka jälkeen poistin aukon paperimallin. Paperimallilla tehty reuna näyttää varsin tasaiselta.

Lopuksi liimasin aukon reunaan suikaleen lasikuitua. Taas, koska epoksissa ei ole juuri minkäänlaista tarraamiskykyä, jouduin tukemaan lasikuitukankaan teipin palasilla paikalleen. Ruuvinreikiin liimasin myös pienet hiilikuituputken pätkät.

Kansi näyttääkin nyt tältä. Ensi kerralla poraan ensimmäiseksi hiilikuituputket tyhjiksi niiden sisään mahdollisesti valuneesta liimasta. Leikkaan ja hion ylimääräiset hiilikuituputkista pois, niin että ne asettuvat samaan tasoon muun kannen kanssa. Leikkaan ja hion ylimääräiset lasikuidut pois kansiluukkujen ympäristöstä. Lopuksi hion kevyesti koko kannen sisäpuolelta sekä keskikohdan tasaiseksi kitatun alueen muuta kantta voimakkaammin, jotta siinä olisi hyvä tasainen pinta toista lasikuitukerrosta varten.

Näiden töiden jälkeen kansi saakin jäädä odottamaan sivuun ja käännän muotin ympäri ja siirryn pohjan valmistukseen.

← Edellinen

Seuraava →

1 Kommentti

  1. Nippo

    Hieno nähdä että homma etenee! Tsemppiä.

Vastaa käyttäjälle Nippo Peruuta vastaus