Rinkkalautta on yleensä kahdesta rinkasta tehtävä väline vesistön ylitykseen. Rinkkalautta soveltuu parhaiten hitaasti virtaavien vesistöjen ylitykseen. Jos sitä käytetään joen ylityksessä, tulee se tehdä mahdollisimman rauhallisessa suvantokohdassa.

Rinkkalautta rakennetaan yhdistämällä kaksi suurikokoista rinkkaa toisiinsa esimerkiksi telttakeppejä tai puunrunkoja hyväksi käyttämällä. Tämän jälkeen rinkat kiedotaan vedenpitäviin kankaisiin, jotka solmitaan tiukasti kiinni lautan päältä. Kankaiksi käyvät kaikki matkassa mukana olevat vedenpitävät kankaat, tavallisimmin laavun tai teltan kankaat. Rinkkalautta on helpoin tehdä perinteisistä putkirinkoista, mutta mikään ei estä tekemästä sitä myös anatomic-rinkoista.

Ennen Kuusamon vaellusta kokeilimme oppilaittemme kanssa koulun ankkalammen ylitystä rinkkalautalla. Rakentamisessa käytimme kahta putkirinkkaa, jotka kiinnitimme koivunrangoilla toisiinsa. Rinkat käärimme ensin laavun pohjavaatteeseen ja sen jälkeen itse laavukankaaseen. Tuplakangas oli hyvä varmistus, jotta lautta kesti runsaan kymmenen ihmisen ylityksen, joista useimmat vielä menivät lammen yli molempiin suuntiin.

Itse ylityksessä sidoimme lauttaan kaksi narua, joiden ei tarvitse olla mitenkään erityisen vahvoja. Nyt ensimmäinen ylittäjä kauhoi käsillä itsensä lammen yli, vieden toisen narun mukanaan yli. Toinen naru jäi lähtölaiturille, josta sitä päästettiin vapaaksi sitä mukaan kun lautta eteni. Tällä narulla lautta vedettiin tyhjänä takaisin lähtöpisteeseen. Nyt puolestaan toisen narun pää jäi vastarannalle, joten jatkossa lautta kulki lammen yli edes takaisin naruista rannalta vetäen.

Lautan kantavuus herätti kysymyksiä, mutta helposti tuollainen lautta kantaa reilusti toista sataa kiloa. Kun yhden putkirinkan tilavuus pakattuna on vajaa 100 litraa makuualustat rullattuna kasvattavat tilavuutta vielä muutamia kymmeniä litroja ja rinkkojen väliinkin jää ilmaa, voidaan helposti arvioida lautan kannattavan vähintään kuorman. Kun pakattu rinkka tuskin painaa ihan 25 kiloa, voidaan lautan nettokantavuudeksi arvioida minimissään 200 kiloa. Ihan veden pinnan tasolle ei lauttaa voi päästää painumaan, joten noin 120-140 kilon kuormaa voidaan pitää sopivana maksimina kahdesta rinkasta tehdylle lautalle. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että mitä raskaampi ylittäjä on, sitä tärkeämpää on pitää lautta tasapainossa.

Meidän ryhmältä ylitys sujui lähes kommelluksitta. Lautta kesti koko ryhmän ylityksen eikä kukaan kaatunut lautalla. Vettä rinkkoihin oli päässyt jonkin verran, joten tositilanteessa olisi hyvin tärkeää, että rinkat on pakattu ehdottoman vesitiiviisti. Lautan tuplakangas osoittautui hyväksi, koska päällimmäiseen kerrokseen tuli repeämä sen osuessa laiturissa olevaan naulaan. Itse asiassa tavallisin ongelma rinkkalautassa, mihin olen törmännyt, liittyykin juuri tavallisten teltta- ja laavukankaiden kestävyyteen. Harkitsemisen arvoinen juttu voisi olla tehdä jostain kestävämmästä kankaasta sopivan kokoinen pressu purjerenkaineen. Se tuskin olisi mahdottoman painava ja retkellä sitä voisi käyttää myös muissakin käyttötarkoituksissa.