Kanootin kannen alkaessa lähestyä loppusuoraa, olen aloittanut pohjan tekoon liittyvät valmistelut. Jo viime talvena leikkasin jäljellä olevat Airix-levyt kolme senttiä leveiksi suikaleiksi. Airix levyn leikkaamiseen tavallinen mattopuukon terä on riittävä, mutta mattopuukon käyttö viivoitinta vasten olisi ollut aivan liian työlästä.  Niinpä valmistin leikkuuta varten omatekoisen erikoistyökalun lastulevyn kappaleista ja irtoterästä:

Kiinnitin mattopuukon terän ruuveilla ja pienillä nauloilla kiinni lastulevyn kappaleeseen. Lastulevyn reunasta kolmen sentin päähän kiinnitin riman ohjaamaan terän kulkua levyn leikkauksessa. Työkalu toimi loistavasti, muuten paitsi olisi hieman useammin pitänyt vaihtaa terää. Nyt terä ehti tylsyä liikaa, ennen kuin huomasin vaihtaa sen, ja osaan rimoista tuli tästä syystä turhan rosoinen reuna. Kanootin kannen ja pohjan reunassa on tiukka mutka, jota varten leikkasin rimasta noin viidentoista asteen kulmassa olevia kapeampia rimoja, sekä sellaisia, missä molemmat reunat olivat vinoja, kuin sellaisiakin, joissa vain toinen reuna oli vino. Siksi tarvitsin kaiken kaikkiaan neljä erilaista erikoistyökalua:

Kanootin molemmissa päissä tulee olla sisäkeula- ja -peräkappaleet, joihin rimat liimataan kiinni. Niiden aihiot tein liimaamalla kaksi airix-levyä vastakkain niin, että niiden väliin jäi yksi kerros lasikuitukangasta vahvikkeeksi. Sen jälkeen leikkasin niiden muodon irti levystä. Peräkappale olikin pystysuora, mutta keula muodosti kauniin kaaren. Tämän jälkeen sahaa ja viilaa hyväksi käyttäen viistosin kappaleet, siten että rimat voi niihin liimata suoraan.

Lopuksi muotoilin kappaleiden alareunan vastaamaan sitä kohtaa, missä pohjarimojen kiinnityksessä siirrytään niiden liimaamiseen toisiaan vasten. Teoriassa tuo siirtymiskohta ja sen muoto tuntuu selvältä, mutta saa nähdä onko tuo kohta yhtä helppo käytännössä toteuttaa, kun siihen kohtaan etenee. Ainakin peräkappaleessa oleva jyrkkä mutka tulee vaatimaan kolmea senttiä kapeampi rimoja tuossa kohdassa. Kannessa nuo sisäkappaleet olivat samanlaisia molemmissa päissä ja hyvin pieniä, joten niiden rimoittaminen ei ollut vaikeaa.