Kanootin rungon päätin rakentaa rimatekniikalla, mistä on kirjoitettu lukuisia kirjoituksia. Päätin kuitenkin ruotsalaisten rakentajien tapaan käyttää veneiden ydinaineena käytettyä pvc-vaahtomuovia puun sijaan, sen keveyden ja helpomman työstettävyyden takia. Tarkoituksenihan oli tehdä kanootti käyttöön, jolloin sen kauneudella ei olisi niin väliä ja tarkoitukseni oli kuitenkin maalata runko.
Päätin aloittaa kanootin rakentamisen kannesta, koska arvelin sen lasikuidutuksen olevan helpompi. Rimoituskin on suoraviivaisempi, kunhan reunassa olevasta kaarevasta kohdasta on päästy ohi.
Rimoituksen aloitin noin sentin levyisillä vinoon leikatuilla rimoilla, joiden avulla pyrin tekemään noin kahden sentin halkaisijalla olevan ympyrän. Täysin tämä ei onnistunut, vaan rimojen väliin jäi melko leveä kolo, jonka täyttämiseen käytin myöhemmistä liimauksista yli jääneen liiman. Kanootin keulaan ja perään tein sisäpuolelle pienen sisäkeulan kappaleen, johon ensimmäiset rimat liimasin suoraan kiinni.
Liimana käytin samaa, epoksihartsia, mitä tulen käyttämään myös lasikuitukankaan kanssa. Sellaisenaan epoksihartsi on liimaksi liian juoksevaa, joten sekoitin jokaiseen liimasatsiin sekaan 0,6 g piituhkaa ja 1,8 g selluloosakuituja. Niillä oli sekä liimasaumaa vahvistava vaikutus, sekä liiman juoksevuutta vähentävä vaikutus. Itse liimasatsin sekoittamisessa käytin pulloihin kiinnitettäviä pumppuja, joista yhteen satsiin tuli viisi painallusta hartsia ja yksi painallus kovetinta. Liiman levitin pienellä pensselillä liimattaviin kappaleisiin. Yksi näin tehty liimasatsi riitti noin viiteen metriin saumaa.
Liimattavat rimat kiinnitin toisiinsa ja muottiin nuppineuloilla, joita kuluikin melkoiset määrät. Epoksin kuivuttua myös nuppineulojen kiskominen irti oli välillä melkoinen operaatio, missä hieman yllättäen pienet vinoleikkurit osoittautuivat oivaksi työkaluksi.
Istuma-aukon kohdan jätin rimoista tyhjäksi, koska käytetty levy oli sen verta arvokasta, etten halunnut liimata sitä turhaan vain pois heitettäväksi.
Kun kaikki rimat oli liimattu, liima kuiva ja nuppineulat vedetty irti, telasin koko kannen vielä märäksi tavallisella epoksilla. Tarkoitukseni oli varmistaa mahdollisesti hieman auki jääneiden saumojen liimaus, sekä tehdä kanoottiin hieman kestävämpi pinta ennen hiontaa. Muuten hiontaa olisi saattanut häiritä saumojen huomattavasti suurempi kovuus verrattuna muuhun runkoon.
Vastaa