Kaaripiirroksesta muokkasin tietokoneella lopulliset kaaren kuvat lopulliseen kokoonsa. Ensin suurensin piirustusta 10 prosenttia, jotta kanootin kantavuus kasvaisi haluamani noin 30 prosenttia. Piirsin reiän rakennuspukkia varten sekä merkkasin kahden kohdistusreiän paikat. Pyöristin kanootin terävät laidat 20 millin säteellä. Ja lopuksi pienensin kaaria 10 milliä sisäänpäin, koska kanootin ulkoseinämän paksuus tulee olemaan noin 10 milliä.
Näin saadut kaaren kuvat tulostin A0 koon tulostimella luonnolliseen kokoonsa ja liimasin spray-liimalla Finnfoam-levylle. Finnfoam-levyt leikkasin muotoonsa vannesahalla. Rakennuspukkia varten leikkasin kaarien keskelle n. 100×100 milliä kokoisen reiän pistosahalla. Finnfoam-levynä käytin ohuinta 20 millin levyä.
Saman tein myös keulan ja perän muodoille. Ainoana erona, se että peräkappaleeseen ja keulakappaleeseen piti jättää hieman enemmän tilaa sisäkeulaa ja –perää varten, joihin lopulliset kaaret kiinnittyvät.
Rakennuspukiksi ostin 90×90 millin liimapuupalkin, jonka pitäisi säilyttää melko hyvin muotonsa. Liimapuupalkin sahasin sopivan mittaiseksi. Merkitsin siihen keskilinjan pingotetun karhulangan avulla ja kaarien paikat 385 millin välein. Kanootti oli keulastaan niin kapea, että jouduin myös ohentamaan palkkia kannootin ensimmäisen kaaren kohdalta.
Kaaret sovitin paikalleen eri paksuisia pahvipaloja kiiloina käyttäen. Vatupassia ja suorakulmaa sekä karhulangalla merkattua keskilinjaa apuna käyttäen sovitin kaaret paikalleen. Koska kanootin muodon kannalta tämä oli kaikkein kriittisin vaihe, pyrin tekemään työn mahdollisimman tarkkaan ja siinä vierähti tunti jos toinenkin. Lopuksi tarkistin mallien kohdistuksen tarkistamalla taskulampun valon näkymisen kohdistusreikien läpi.
Koska pahveilla kiilatut kaaret olivat hyvin herkkiä menemään pois kohdistuksestaan pienestäkin kosketuksesta, liimasin varovasti kaaret ja pahvikiilat toisiinsa juoksevalla epoksilla. Nyt kaarimalli ei ollut enää herkkä vaurioitumaan. Lopuksi vielä teippasin kaarien ulkopinnat läpinäkyvällä pakkausteipillä, jottei epoksiliima, jota käytetään rungon kokoamisessa, liimaisi runkoa kaariin kiinni.
Vastaa